Recenzja książki Spalaj Tłuszcz Buduj Mięśnie – Tom Venuto

Ostatnio recenzowaliśmy dla Was: „Jedz i trenuj” Nancy Clark. Tym razem ma tapetę wziąłem książkę o chwytliwym tytule: „Spalaj tłuszcz – buduj mięśnie” autorstwa Toma Venuto, weterana branży fitness, niezwykle cenionego trenera personalnego oraz specjalisty w dziedzinie odchudzania. Bardzo sceptycznie podchodziłem do tego dzieła, jak zresztą do każdej pozycji, którą mam przyjemność przeczytać, gdyż mówiąc szczerze, sam tytuł nie przekonywał mnie do siebie. Byłem święcie przekonany, że „Spalaj Tłuszcz, Buduj Mięśnie” to kolejna pozycja z gatunku Fantasy, obiecująca niezwykłe efekty przy jak najmniejszym nakładzie sił. Całe szczęście myliłem się i po raz kolejny dobitnie przekonałem się o tym, że nie warto oceniać książki po okładce.

Na samym początku może troszeczkę o samym autorze, gdyż jak dobrze zaznacza na wstępie: „Nie od razu zostałem autorem bestsellerów, trenerem personalnym i specjalistą w dziedzinie spalania tkanki tłuszczowej”. Tom Venuto od najmłodszych lat borykał się z problemem otyłości. Złe nawyki żywieniowe powiązane z małą aktywnością ruchową doprowadziły do tego, że urosły mu… piersi. Punktem zwrotnym okazał się film Conan Barbarzyńca, a dokładnie rzecz biorąc wygląd głównego bohatera, granego przez Arnolda Schwarzennergera. Od tego momentu czas dla Toma się zatrzymał. Od tej pory pragnął wyglądać tak samo jak żywa legenda kulturystyki. Następnym punktem kulminacyjnym była lektura książki napisanej przez wspomnianego wcześniej Arnolda: „Edukacja Kulturysty”*. Autor „Spalaj Tłuszcz, Buduj Mięśnie” zaczął intensywne trenować, lecz nie zwracał szczególnej uwagi na sprawy odżywiania. Skutek był taki, że oprócz cennej masy mięśniowej – zyskał również warstwę tkanki tłuszczowej. Całe szczęście powoli zaczął łączyć elementy tej układanki i za namową przyjaciół postanowił przygotować się do zawodów kulturystycznych. Racjonalne odżywianie wsparte treningiem sprawiło, że stanął na podium (2 miejsce). Wiedzę wyniesioną z tamtych lat przeniósł na kartki tej książki, którą teraz Wam zrecenzuje.

Oczywiście musicie pamiętać, że wiedza niewykorzystana jest bezużyteczna

Książka opiera się na autorskim programie Toma Venuto: „L.E.A.N”, nazwanym przez fanów: „Biblią Odchudzania”. Na jej łamach autor omawia założenia tego planu, rozkładając go przy okazji na czynniki pierwsze. „Spalaj Tłuszcz – Buduj Mięśnie” nie traktuje o odchudzaniu, a o redukcji tkanki tłuszczowej, a dokładniej rzecz biorą o przebudowie własnego ciała, bo to jest głównym celem kulturystów oraz osób aktywnie trenujących. O tym musimy pamiętać. Program opiera się na 4 filarach:
1. Trening Mentalny (L -learn)
2. Odżywianie (E– Eat)
3. Trening Cardio (A– Activate)
4. Trening Oporowy (N– New Body)

img_0419

1. Trening Mentalny – Autor podkreśla na każdym kroku, że właściwe odżywianie jest najistotniejszą częścią planu L.E.A.N, ale żaden plan nie zostanie zrealizowany gdy zabraknie nam motywacji do jego wykonania, dlatego też trening mentalny jest pierwszym elementem programu Toma Venuto. Istotą przemiany każdej sylwetki jest zmiana sposobu myślenia. Z tej części dowiecie się jak zaprogramować swój umysł na sukces. Nauczycie się jak w prosty sposób wyznaczyć cele oraz przede wszystkim jak je realizować.

2. Odżywianie – 70% Dieta, 20% Trening, 10% Regeneracja – Schemat znany jak świat. Nie mi oceniać czy faktycznie tak mają wyglądać proporcję, ale nie ulega wątpliwości, że odżywianie to najważniejszy filar, będący podstawą całego programu. Autor temu zagadnieniu poświęcił najwięcej uwagi. Część ta poświęcona jest m.in kaloriom, makroskładnikom, bilansie energetycznym oraz roli nawadniania. Dowiesz się jak obliczać zapotrzebowanie kaloryczne, jaką strategię przyjąć podczas redukcji tkanki tłuszczowej (jak zaplanować posiłki) oraz jakich błędów nie popełniać w czasie odchudzania. Venuto obala również wiele mitów żywieniowych, które narosły w świecie fitness.

3. Trening Cardio – Jeśli chodzi o spalanie tkanki tłuszczowej to odżywianie jest najważniejszym narzędziem, ale nie jedynym. Nie możemy również zapomnieć, że nie samą sylwetką człowiek żyje. Musimy także dbać o nasze zdrowie oraz ogólną sprawność fizyczną, a nie da się ukryć – Trening aerobowy i interwałowy świetnie się do tego nadają. Gdy chcesz zmaksymalizować utratę niechcianej tkanki tłuszczowej to lektura tej części jest dla Ciebie obowiązkiem. Autor wyjaśnia w niej dlaczego warto podjąć taką aktywność, jaki rodzaj ćwiczeń wybrać, jak wyznaczać częstotliwość treningową oraz ile powinien trwać taki wysiłek. Odpowie przy okazji na nurtujące czytelników pytania np. „Czy trening Cardio redukuje mięśnie lub zmniejsza siłę?” „Czy istnieje idealna pora na trening Cardio?”, „Cardio z pustym czy z pełnym żołądkiem?”.

4. New Body – Każdy entuzjasta kulturystyki, czy też miłośnik fitness wie, że trening siłowy jest nieodzownym elementem atletycznej sylwetki. Jeśli zależy Ci na ukształtowaniu perfekcyjnego ciała to ten element będzie naprawdę ważną częścią tej układanki. Nie zależy nam przecież tylko i wyłącznie na odchudzaniu (naprawdę nie zależy nam :P), ale na przeobrażeniu swojej sylwetki, tzn. poprawie składu ciała (mniej tłuszczu, więcej mięśni). W tej części autor wyjaśnia dlaczego trening siłowy jest nam niezbędny, przedstawia nam ogólne zasady treningu oporowego oraz przedstawia swój flagowy plan treningowy (NC-28), będący efektem jego wieloletniej pracy.

Ostatnia część: Nowy Poziom – Strategie zaawansowane to zestaw porad dla osób, których nie zadowala tylko i wyłącznie płaski brzuch. Każdy dobrze wie, że na samym początku drogi najłatwiej o efekty. W końcu organizm adoptuje się do wysiłku i trzeba użyć zaawansowanego arsenału, by pobudzić organizm do dalszego rozwoju. Informacje zawarte w tej części pozwolą Wam przezwyciężyć każdy zastój. Oczywiście musicie pamiętać, że wiedza niewykorzystana jest bezużyteczna, więc teoria musi zostać zrealizowana w praktyce. I tego Wam Michał z Kacprem życzą!

„Spalaj tłuszcz, buduj mięśnie” Toma Venuto to bardzo kompletna pozycja z zakresu odżywiania i szeroko pojętego fitness. Napisana jest w bardzo prosty i przejrzysty dla czytelnika sposób, więc nie powinniście mieć problemu z przyswojeniem wiedzy. Książka skierowana jest do wszystkich, bez wyjątku. Skorzystają na niej osoby będące, mówiąc kolokwialnie „zielone w temacie”, a także osoby, które z niejednego pieca chleb jadły. Bardzo podoba mi się podejście Toma Venuto, który w sposób zdroworozsądkowy podchodzi do spraw odżywiania, ja również preferuję taki model żywienia. Przeczytałem ją dwa razy i myślę, że jeszcze nieraz do niej zajrzę. Jedynie do czego mogę się przyczepić to do słabej faktury papieru (jak książka z lat 70). Pozycja z gatunku: Must Have.

img_0424
*Klasyka gatunku

Komentarze