Q&A #3

Kolejna porcja pytań i odpowiedzi. Dostajemy tego trochę od Was, więc zbieramy najczęściej się pojawiające pytania i nagrywamy dla Was krótkie video. Część 3 przed Wami!

1. Co sądzisz o produktach typu 0 kcal w diecie?

Nie jestem ani wrogiem ani zwolennikiem tego typu produktów. Jeśli ktoś czuje potrzebę ich stosowania – proszę bardzo. Jest to z pewnością przydatna opcja podczas redukcji, gdy mocno ograniczamy kalorie, eliminując węglowodany z diety. Ktoś powie, że jest to niezdrowe, że sama chemia itp. Często tego typu zdanie mówią osoby, które na śniadanie jedzą drożdżówki, pizzerki, na obiad wchodzi odgrzewana zapiekanka z dyskontu, a na kolację pizza, czy kebab. Zresztą nie spotkałem się, by ktoś z osób trenujących mówił, że produkty typu 0 kupuje z myślą o zdrowiu. One mają nam pomóc przetrwać czas restrykcji kalorycznych i po to one są. Sam nieraz wypiję sobie szklankę Coli, Pepsi Zero, ale nie jest to dla mnie rzecz niezastąpiona. Podsumowując, nie widzę przeszkód, by od czasu do czasu stosować produkty 0 kcal. Miejcie oczywiście umiar, bo ostatnio od jednego z użytkowników dostałem wiadomość, że pije dziennie 7 litrów, dobrze słyszycie – 7 litrów Coli zero. To dla mnie jest pomyłką i tego typu zachowań nie rozumiem. Woda jest podstawowym arsenałem w diecie każdego człowieka, pamiętajcie o tym.

2. Monohydrat, Jabłczan, a może inny rodzaj. Jaką formę kreatyny polecasz?

Nie ma badań, które mówią, że jedna forma jest lepsza od drugiej. Z doświadczenia wiem, że nie było żadnej różnicy między monohydratem, jabłczanem, czy nawet stackiem kreatynowym. Firmy suplementacyjne muszą na czymś zarabiać pieniądze, dlatego z roku na rok pojawiają się niby to stabilniejsze formy, a prawda jest taka, że stary, poczciwy monohydrat będzie tak samo dobry jak jabłczan, czy orotan. Patrzcie na cenę, nie płaćcie za opakowania, a dobrze na tym wyjdziecie.

3. Jaki system treningowy polecasz na początku swojej drogi z kulturystyką?

Na samym początku polecam CI tradycyjny FBW (Full Body Workout), czyli trenowanie całego ciała na jednej sesji treningowej. W tym planie opieraj się głównie na podstawowych, wielostawowych ćwiczeniach (Wyciskanie sztangi na ławce poziomej, Martwy Ciąg, Przysiad ze sztangą trzymaną na barkach, Żołnierskie wyciskanie, Wiosłowania ze sztangą, hantelkami). Unikaj ćwiczeń izolowanych. FBW to moim zdaniem najlepsza metoda dla początkujących adeptów sportów siłowych oraz dla osób wracających po dłuższej przerwie. Również zaawansowani mogą z powodzeniem trenować całe ciało na jednej sesji treningowej. Na wszelkiego typu splity, czy inne systemy treningowe przyjdzie jeszcze czas.

4. Ile białka powinienem spożywać w swojej diecie? Podaj Twój rozkład makroskładników.

2 -2.5g białka na kilogram masy ciała w zupełności wystarczy Ci, obojętnie czy jesteś na redukcji, czy na etapie budowania masy mięśniowej. Nie ma idealnego rozkładu makroskładników. Ja obecnie mam następujący: 50% Węglowodany, 30% Tłuszcze, 20% Białko i bardzo dobrze się na nim czuję.

5. Oliwa, Olej Lniany – Jakie źródło tłuszczy polecasz w swojej diecie?

Zdecydowanie polecam CI Olej Lniany, gdyż ma lepsze proporcje Kwasów Omega-3 do Omega-6. Wzorcowa proporcja O3 do O6 wynosi od 1: 1 do – 1:4 maksymalnie. Oliwa z oliwek ma 1:9, co nie oznacza, że nie warto włączyć ją w dietę, ale trzeba pilnować, by ten stosunek nie odbiegał znacznie od wyznaczonych norm. Olej Lniany natomiast jest bardzo bogatym źródłem kwasów tłuszczowych Omega-3, którego zazwyczaj brakuje w diecie przeciętnego Kowalskiego. A i bardzo ważna rzecz. Jeśli kupujesz Olej Lniany to wybieraj ten wysokolinolenowy (Dr. Budwig). Musi on być przechowywany w lodówce, gdyż kwasy tłuszczowej wielonienasycone łatwo ulegają utlenieniu, więc Olej Lniany z hipermarketu nie będzie dobrym wyborem.

Komentarze